ASOCIATIA JUDETEANA DE
FOTBAL ARGES
STR. NICOLAE DOBRIN NR. 15 PITESTI ; TEL/FAX: 0348/445554;
0788125260;0788660010
BANCA: BCR -IBAN – RO63 RNCB
1300000018820001,COD FISCAL – 4318024, E-mail: ajf_arges@yahoo.com
|
REGULAMENT
PRIVIND ACTIVITATEA OBSERVATORILOR OFICIALI LA JOCURILE DIN CADRUL COMPETIŢIILOR
ORGANIZATE DE A.J.F. ARGES
CAPITOLUL I - DISPOZIŢII GENERALE
Art.l. Observatorii
oficiali sunt reprezentanţii Asociaţiei Judeţene de Fotbal, Arges
delegaţi de aceasta pentru a supraveghea organizarea şi
desfăşurarea în condiţii regulamentare a jocurilor din cadrul competiţiilor judeţene de fotbal.
Art.2. în funcţie de atribuţii, observatorii oficiali
sunt de două categorii:
a)
observatori de joc;
b)
observatori de arbitri.
Art.3.
în funcţie de nivelul competiţiilor la care sunt delegaţi observatorii se
clasifică astfel:
a)
observatori federali de nivel A,
delegaţi la jocurile din campionatul Ligii I;
b)
observatori federali de nivel B,
delegaţi la jocurile din campionatele Ligilor a
II-a şi a IlI-a;
II-a şi a IlI-a;
c)
observatori judeţeni, delegaţi la
jocurile din campionatele organizate de AJF.
Art.4. Pot dobândi calitatea de observator oficial
persoanele care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
a)
au cetăţenia română şi domiciliul
în România şi nu au antecedente penale;
b)
sunt apţi din punct de vedere
medical, fapt atestat printr-un certificat medical eliberat anual de o unitate sanitară cu profil medico-sportiv;
c)
au un prestigiu şi o conduită
morală ireproşabile;
d)
au vârsta maximă de 70 de ani;
e)
au cerut forului competent, în scris,
să obţină calitatea de observator şi prezintă o recomandare
scrisă din partea organismului fotbalistic la nivelul căruia activează;
f)
cunosc statutele şi regulamentele
FRF, LPF şi AJF;
g)
au o calificare specială în
domeniul fotbalului, după cum urmează:
(1) Observatori
federali de joc de nivel A:
- au fost jucători internaţionali în echipa
naţională de seniori;
- au fost jucători divizionari A, o perioadă de
minimum 7 ani;
- au fost antrenori la echipa naţională de
seniori;
- au fost antrenori la echipe divizionare A, o
perioadă de minimum 10 ani la acest nivel;
- au îndeplinit sau îndeplinesc funcţii de
conducere în cadrul FRF, LPF sau AJF, ori în comisiile de specialitate ale acestora, cu o
vechime de minimum 4 ani.
(2) Observatori
federali de arbitri de nivel A:
- au fost arbitri internaţionali;
- au fost jucători internaţionali în echipa naţională de seniori;
- au fost arbitri divizionari A, cu un stagiu de activitate la acest nivel de
minimum 7 ani.
minimum 7 ani.
(3) Observatori
federali de joc de nivel B:
- au fost jucători divizionari A sau B, o perioadă
de minimum 7 ani;
- au fost
antrenori principali la echipe divizionare A sau B, cu o vechime de
minimum 7 ani;
- au îndeplinit sau
îndeplinesc funcţii de conducere în cadrul FRF, LPF sau
AJF, ori în comisiile de specialitate ale acestora.
(4) Observatori
federali de arbitri de nivel B:
- au fost
arbitri divizionari A sau B, cu un stagiu de activitate la aceste
niveluri de minimum 7 ani.
niveluri de minimum 7 ani.
(5) Observatori
judeţeni de joc:
- au
fost jucători divizionari C sau D, cu o vechime de minimum
5 ani;
5 ani;
- au
fost antrenori la echipe divizionare B, C sau D, cu o vechime de
minimum 5 ani;
minimum 5 ani;
- au fost arbitri
divizionari C sau D, cu un stagiu de activitate la aceste
niveluri de minimum 5 ani;
niveluri de minimum 5 ani;
- au îndeplinit
sau îndeplinesc, ca salariaţi sau voluntari, funcţii de conducere sau de execuţie în cadrul AJF.
(6) Observatori
judeţeni de arbitri:
- au fost arbitri
divizionari C sau D, cu un stagiu de activitate la nivelurile
respective de minimum 5 ani.
* Asociaţiile judeţene de fotbal pot stabili şi alte
condiţii pe care le consideră adecvate
specificului activităţii lor.
Art.5. In funcţie de
necesităţile concrete ale fiecărei ediţii a campionatului, componenţa numerică
şi nominală a corpurilor de observatori se aprobă înaintea începerii fiecărui
an competiţional de către:
a) Comitetul
Executiv al FRF:
- observatorii
federali de arbitri de nivel A;
- observatorii
federali de joc şi de arbitri de nivel B.
b) Comitetul Executiv al LPF: observatorii de joc de nivel A.
c) Biroul Executiv al AJF: observatorii judeţeni de joc şi de arbitri.
După caz,
forurile competente pot organiza cursuri de perfecţionare şi de verificare
a cunoştinţelor persoanelor care au cerut să dobândească, ori au dobândit calitatea de observator oficial.
CAPITOLUL II - DELEGAREA OBSERVATORILOR
Art.6. Delegarea
observatorilor oficiali se face de către, preşedintele sau
secretarul general al AJF, după caz, pentru jocurile pe care le organizează AJF ARGES.
1. Observatorii oficiali nu pot fi delegaţi la
jocurile la care oficiază ca arbitri rudele
lor de gradul I sau II.
lor de gradul I sau II.
2.
Asociaţiile judeţene de fotbal
aprobă propriile norme privind delegarea
observatorilor.
observatorilor.
Art.7. AJF Arges remite direct
observatorilor documentele privind delegarea lor la
jocurile respective. Observatorii care nu pot intra personal în posesia
documentelor se vor prezenta la AJF
pentru a primi următoarele:
a)delegaţia de observator;
b)formularul „ Raport
de observare „ ( pentru joc );
c)formularul „ Raport
de observare pentru arbitri „ , după caz;
- Totodată, dacă este cazul, forul care i-a delegat îi informează pe observatori asupra unor aspecte care prezintă importanţă pentru jocurile respective ( sancţiuni aplicate cluburilor, oficialilor sau jucătorilor acestora ).
Art.8. (1) După primirea
delegării, observatorii sunt datori să se pregătească pentru misiunea lor, asigurându-se că sunt informaţi cu
privire la:
a)
programarea jocului - localitatea,
terenul, data, ora;
b)
regulamentul competiţiei in cadrul
căreia se desfăşoară jocul respectiv;
c)
atribuţiile pe care le au;
d)
dispoziţiile regulamentare privind:
terenul de joc, masurile de ordine, protecţie
si securitate in stadion si in exteriorul acestuia; accesul persoanelor in incinta
terenului de joc si la vestiare; jocuri amânate sau întrerupte; alte prevederi din Regulamentul de organizare a activităţii fotbalistice (ROAF);
si securitate in stadion si in exteriorul acestuia; accesul persoanelor in incinta
terenului de joc si la vestiare; jocuri amânate sau întrerupte; alte prevederi din Regulamentul de organizare a activităţii fotbalistice (ROAF);
e)
Legile jocului de fotbal;
f)
caracterul si importanta jocului
respectiv (etapa de campionat, joc eliminatoriu
sau de baraj), locurile ocupate de cele doua echipe in clasament, eventuale
conflicte anterioare;
sau de baraj), locurile ocupate de cele doua echipe in clasament, eventuale
conflicte anterioare;
g)
jucători, conducători sau alţi
oficiali ai celor doua echipe aflaţi in stare de
suspendare;
suspendare;
h) numele arbitrului, arbitrilor asistenţi si al
celui de-al patrulea oficial (când este cazul) delegaţi la jocul respectiv.
(2) Observatorii
trebuie sa ajungă, in localităţile in care urmează sa aibă loc jocurile cu
mimnimum 1,5 ore inaintea inceperii jocului.
(3) Dacă înainte, sau pe parcursul călătoriei observatorul
este împiedicat să ajungă în timp util la joc, el este obligat
să anunţe în cel mai scurt timp forul care 1-a delegat.
(4) AJF Arges nu
îşi asumă nici-o obligaţie privind asigurarea observatorilor pentru riscurile de accidentare sau îmbolnăvire survenite pe perioada îndeplinirii
misiunii de observare de către aceştia.
CAPITOLUL III - OBLIGAŢIILE CLUBURILOR
Art.9.(l) Asociatiile sportive si cluburile sportive organizatoare
ale jocurilor oficiale au următoarele obligaţii în legătură cu arbitrii şi
observatorii:
a) să suporte costurile privind baremurile de arbitraj si de observare, transportul
observatorilor şi arbitrilor.
b) Consiliul Director al A.J.F. Arges aprobă anual
norme financiare privind cuantumul sumelor şi modalităţile de plată a
drepturilor cuvenite observatorilor oficiali.
c) să asigure siguranţa şi liniştea observatorilor şi arbitrilor în
localitatea respectivă. în
acest scop, cluburile vor coopera cu organele de ordine şi societăţile de protecţie şi pază.
acest scop, cluburile vor coopera cu organele de ordine şi societăţile de protecţie şi pază.
d) să se asigure că autoturismele arbitrilor şi observatorilor sunt parcate în
locuri în care
nu prezintă riscul de a fi vandalizate.
nu prezintă riscul de a fi vandalizate.
e) să se asigure că arbitrii şi observatorii pot părăsi stadionul şi
localitatea în care a avut
loc jocul în condiţii de siguranţă deplină.
loc jocul în condiţii de siguranţă deplină.
CAP.IV. ATRIBUŢIILE OBSERVATORULUI Art. 10.(1) Observatorul supravegheză organizarea si desfăşurarea în
condiţii regulamentare a jocului la care este delegat, urmărind
respectarea regulamentelor FRF/AJF referitoare la organizarea competiţiilor
oficiale. După caz, cere clubului organizator sa întreprindă
cele mai eficiente masuri pentru menţinerea sau restabilire
ordinii, inaintea, in timpul si după terminarea
meciului, în interiorul si în afara stadionului.
(2)La sosirea în localitatea de desfăşurare a meciului, observatorul trebuie:
a)
sa ia legătura si sa discute cu
organizatorii masurile pe care le-au întreprins pentru
organizarea jocului, pe baza regulamentelor FRF/AJF, în vigoare;
organizarea jocului, pe baza regulamentelor FRF/AJF, în vigoare;
b)
sa afle de la organizatori in care
sectoare ale stadionului sunt repartizaţi suporterii
echipei vizitatoare, ce număr de bilete le-a fost repartizat si ce masuri vor fi luate
pentru a garanta securitatea lor inainte, in timpul si după meci (aceste informaţii îi vor
permite observatorului sa identifice apartenenţa suporterilor echipelor in cazul
producerii unor incidente);
echipei vizitatoare, ce număr de bilete le-a fost repartizat si ce masuri vor fi luate
pentru a garanta securitatea lor inainte, in timpul si după meci (aceste informaţii îi vor
permite observatorului sa identifice apartenenţa suporterilor echipelor in cazul
producerii unor incidente);
c)
sa ceara organizatorilor sa numească
o persoana de contact cu care sa poată lua
legătura, daca este necesar, inainte, in timpul si după meci, pentru a intreprinde, in
caz de nevoie, masurile ce se impun;
legătura, daca este necesar, inainte, in timpul si după meci, pentru a intreprinde, in
caz de nevoie, masurile ce se impun;
d)
sa se asigure ca sunt îndeplinite
condiţiile pentru organizarea şedinţei tehnice in ziua
meciului;
meciului;
e)
să se asigure că reprezentantul
echipei vizitatoare îl poate contacta la nevoie;
f)
sa verifice daca arbitrii jocului au
sosit in localitate si sa ia contact cu aceştia,
asigurandu-se ca nu exista situaţii de indisponibilitate si că sunt întrunite condiţiile
pentru ca prestaţia lor sa se desfăşoare normal;
asigurandu-se ca nu exista situaţii de indisponibilitate si că sunt întrunite condiţiile
pentru ca prestaţia lor sa se desfăşoare normal;
g)
sa se asigure ca brigada de arbitri
si el insusi vor ajunge la stadion cu minimum 1,5 ore inaintea
inceperii jocului pentru a face inspecţia terenului, a anexelor acestuia şi a
organiza şedinţa tehnica.
organiza şedinţa tehnica.
Art. 11.(1) Observatorul trebuie sa
dea arbitrilor maximum de asistenţă posibilă. El trebuie sa se
asigure ca echipa de arbitri este lăsata sa se concentreze in linişte asupra
jocului şi să ceară organizatorilor sa ia masurile necesare pentru interzicerea
accesului la vestiare a persoanelor neautorizate. In acest scop el va solicita
in mod expres organizatorilor ca forţele de ordine să nu permită accesul la
vestiare şi în teren decât persoanelor autorizate de ROAF.
(2) Observatorul de joc trebuie să ceară brigăzii de arbitri sa conducă meciul
conform
"Legilor Jocului" si sa sancţioneze, inca de la începutul partidei, toate actele nesportive
sau jocul dur.
"Legilor Jocului" si sa sancţioneze, inca de la începutul partidei, toate actele nesportive
sau jocul dur.
(3) Daca,
din diverse motive, jocul nu poate incepe sau nu poate fi continuat, impunându-
se amânarea sau întreruperea acestuia, observatorul va urmări ca arbitrul meciului sa
aplice corespunzător prevederile ROAF pentru asemenea situaţii.
se amânarea sau întreruperea acestuia, observatorul va urmări ca arbitrul meciului sa
aplice corespunzător prevederile ROAF pentru asemenea situaţii.
(4) La
jocurile din Cupa României, la cele de baraj sau la meciurile din cadrul unor
competiţii cu regulamente speciale, observatorii vor discuta cu arbitrii prevederile
regulamentare pentru cazurile de egalitate la terminarea celor 90 de minute de joc.
competiţii cu regulamente speciale, observatorii vor discuta cu arbitrii prevederile
regulamentare pentru cazurile de egalitate la terminarea celor 90 de minute de joc.
(5) Observatorul de joc va solicita cooperarea
delegaţilor oficiali ai celor doua echipe pentru o comportare civilizata a
suporterilor si, totodată, va sublinia ca nerespectarea masurilor de ordine, protecţie si securitate, precum si producerea de incidente
atrage după sine sancţionarea celor vinovaţi si a cluburilor de fotbal
implicate, potrivit prevederilor regulamentare.
De asemenea, observatorul va atenţiona delegaţii
ambelor echipe si arbitrii in legătura cu netolerarea jocului
brutal, respectarea disciplinei si disputarea meciului într-un deplin spirit de fair-play.
(6) Oficialii celor doua echipe şi arbitrii sunt
obligaţi să sesizeze observatorul dacă au cunoştinţă cu privire la
fapte care să conducă la incalcarea eticii sportive si/sau la practici
neregulamentare. Observatorul este obligat ca, in situaţia in care este
sesizat, să solicite o declaraţie scrisă si semnată de către persoana care 1-a
înştiinţat, in legătura cu faptele respective.
Art.12. Observatorul care este delegat pentru jocul
respectiv trebuie sa stea
într-o poziţie din tribuna oficială care îi oferă o
vizibilitate maximă.
Art.
13. (1) Inaintea începerii jocului, observatorul isi va
nota formaţiile celor doua echipe
si numerele purtate de fiecare jucător. în măsura
în care este posibil, cluburile
organizatoare vor pune la dispoziţia observatorilor
copii xerox ale raportului de arbitraj.
In timpul jocului observatorii trebuie sa-si facă
însemnări cu privire la desfăşurarea
partidei si la arbitraj, pentru a putea intocmi
rapoartele lor de observare fara nici o
omisiune. O mare atenţie trebuie
acordată completării rapoartelor de observare,
mai ales în cazurile in care arbitrul si asistenţii sai nu au văzut sau
nu au putut sa vadă ce s-a
întîmplat. Acest lucru este valabil in special
pentru incidentele petrecute în afara terenului
de joc, dar in egala măsura si pentru abaterile
comise de jucători înapoia arbitrului, sau în
situaţii
confuze.
(2) In cazul unor incidente grave, observatorul nu
va pătrunde in terenul de joc; el trebuie
sa-i determine pe organizatori ca, impreuna cu
forţele de ordine, să întreprindă toate
măsurile necesare pentru restabilirea ordinii.
Art. 14. (1) Observatorul de joc trebuie să-şi părăsească
locul numai după terminarea
jocului si după ce arbitrii si jucătorii ambelor
echipe s-au intors la vestiarele lor. In
funcţie de situaţia din stadion, este recomandabil
ca observatorul sa urmărească, pentru
un timp, modul în care spectatorii părăsesc
stadionul, pentru a fi in măsura sa prezinte in
raport eventualele provocări sau incidente.
Observatorul se va deplasa apoi la vestiarul arbitrilor pentru
a le mulţumi.
(2)El
trebuie sa discute cu arbitrii eventualele incidente care s-au petrecut şi, in
plus, să verifice în detaliu însemnările sale privind
avertismentele (cartonaşele galbene) si
eliminările de jucători, pentru a fi evitate erorile.
eliminările de jucători, pentru a fi evitate erorile.
(3)După terminarea
jocului, observatorul trebuie sa se asigure ca arbitrii si cele doua echipe
pot parasi stadionul in deplina siguranţa. Dacă apar tulburări de orice natură,
el trebuie sa discute cu organizatorii măsurile care trebuie
întreprinse. In funcţie de gravitatea situaţiei, observatorul va cere
organizatorilor sa numească persoanele autorizate care vor
insoti echipa oaspete si arbitrii pana la o distanta de cel puţin 10 km de localitatea in care s-a desfăşurat jocul.
Art.15. In cazul unor incidente grave, observatorul de
joc trebuie sa încerce sa obtina maximum posibil de probe pentru instanţele
disciplinare ale forului care 1-a delegat la meciul respectiv.
Art.16.
(1) Observatorii trebuie sa adopte o
atitudine rezervata fata de reprezentanţii mass - media. Ei nu
pot da declaraţii sau face comentarii imediat după joc, ci numai după
înaintarea rapoartelor de observare către forurile competente.
(2) Observatorii
trebuie sa se abtina de la orice fel de comentariu asupra prestaţiei
arbitrilor si deciziilor lor in conducerea jocului.
arbitrilor si deciziilor lor in conducerea jocului.
(3) De asemenea, observatorii trebuie sa evite a face vreo prezumţie privind
posibilele decizii ale instanţelor disciplinare in legătura cu incidentele constatate la
jocurile la care au oficiat.
posibilele decizii ale instanţelor disciplinare in legătura cu incidentele constatate la
jocurile la care au oficiat.
Art.17.
(1) Observatorul este responsabil pentru aprecierea prestaţiei arbitrilor, având obligaţia de a se ocupa de ei pe timpul şederii la locul
de desfăşurare a jocului.
(2) Pe
intreaga durata a delegării sale, observatorul trebuie sa îndeplinească, în
principal, următoarele însărcinări:
principal, următoarele însărcinări:
a)
va insoti arbitrii pe toată perioada
delegării;
b)
se va asigura că arbitrii nu iau
parte la conferinţe de presa si nu discută cu presa,
înainte, in timpul sau după terminarea jocului;
înainte, in timpul sau după terminarea jocului;
c)
se va asigura ca echipa de arbitrii
sa nu ia parte la manifestări, meciuri de caritate
sau alte activităţi la care sunt prezente echipele;
sau alte activităţi la care sunt prezente echipele;
d)
va reaminti arbitrilor că trebuie să
refuze politicos dar ferm orice propunere de
ospitalitate exagerată;
ospitalitate exagerată;
e)
va reaminti arbitrilor că nu trebuie
să accepte pe perioada misiunii lor cadouri care
au mai mult decât caracter sau valoare simbolică;
au mai mult decât caracter sau valoare simbolică;
f) va asista arbitrul meciului pentru completarea
raportului de arbitraj, cu acest prilej,
verificând eliminările
de jucători, cartonaşele galbene si alte incidente;
g) va
discuta meciul cu arbitrii, le va da explicaţii şi ii va sfătui in vederea
viitoarelor
delegări la alte jocuri. ,
(3) Observatorii nu trebuie să pătrundă în vestiarul
arbitrilor la pauză, decât la cererea acestora.
CAPITOLUL V - COMPLETAREA ŞI
TRANSMITEREA RAPOARTELOR
Art.18. (1) Observatorii oficiali sunt obligaţi să
completeze rapoartele de observare şi celelelalte documente şi să le expedieze
prin poşta rapidă forului care i-a delegat în termen de maximum 24 de ore de la
terminarea jocului respectiv. Dacă este necesar se va întocmi un raport suplimentar. De asemenea, observatorul de joc va atrage
atenţia arbitrului asupra obligaţiei de a transmite Raportul de
arbitraj la AJF, in termen de 24 de ore de la încheierea meciului.
In cazul că, la
un joc disputat in cadrul competiţiilor organizate de A.J.F. Arges s-au inregistrat
incidente, eliminări sau contestaţii, raportul de observare (inclusiv raportul suplimentar) si raportul de arbitraj vor fi transmise prin fax la A.J.F.
Arges în termen de 12 ore de la terminarea jocului.
(2)
In caz de incidente, observatorul de joc va consemna în raportul său ori
într-un raport suplimentar:
identitatea
jucătorilor sau oficialilor echipelor care au săvârşit abateri, momentul exact în care acestea au fost comise, durata, ce le-a determinat,
descrierea cronologică a acţiunilor neregulamentare, a
consecinţelor produse de acestea precum şi comportarea
colegilor de echipă, a căpitanului echipei şi a celorlalte persoane aflate pe
banca de rezerve;
incidentele
produse de suporterii echipelor: ce echipă au susţinut, descrierea
incidentului, sectorul din stadion şi momentul în care s-a petrecut, durata,
gradul de periculozitate, consecinţele produse cu evaluarea
distrugerilor sau pagubelor, comportarea oficialilor clubului, modul în care au
intervenit forţele de ordine; dacă au fost aprinse în stadion
făclii, dacă s-au aruncat în tribune sau în teren diverse obiecte ( brichete, făclii, petrade, fumigiene, alte obiecte ),
locul în care acestea au aterizat şi dacă au fost lovite persoane;
dacă spectatorii
au invadat sau au încercat să invadeze terenul de joc (în interiorul gardului
împrejmuitor al terenului de joc ), zona în care s-a produs, numărul persoanelor implicate, durata şi consecinţele, modul în care au intervenit
forţele de ordine şi comportarea jucătorilor şi oficialilor
echipelor în timpul incidentelor; comportarea violentă sau
cu caracter rasist a jucătorilor şi/sau spectatorilor: descrierea detaliată a acestora, durata şi amploarea, modul în care au
intervenit
organizatorii
pentru a le opri ( anunţuri repetate la staţia de amplificare ori lipsa acestora, intervenţia forţelor de ordine ş.a. );
măsurile luate de
observator în cazul producerii unor incidente: verificarea personală
a pagubelor produse stadionului, anexarea unor rapoarte ale forţelor de ordine .
(3) Observatorii
oficiali nu sunt autorizaţi să comunice conţinutul rapoartelor lor decât
administraţiei forului care i-a delegat şi, respectiv, Comisiei judetene de arbitr
administraţiei forului care i-a delegat şi, respectiv, Comisiei judetene de arbitr
(4) Observatorul este dator să evalueze prestaţia arbitrilor într-o manieră obiectivă,
neutră şi independentă. El trebuie să ia în considerare numai faptele aşa cum Ie-a
constatat personal şi să nu fie influenţat de altcineva.
(5) Rolul observatorului este de a sprijini Comisia de arbitri a AJF
prin evaluarea prestaţiei arbitrilor. în raportul său trebuie să menţioneze punctele pozitive ale prestaţiei arbitrilor precum şi aspectele care
necesită o îmbunătăţire, prin aceasta asigurând comisiei de
specialitate o evaluare concretă şi precisă a evoluţiei arbitrilor jocului în cauză.
(6) După terminarea jocului, într-un loc liniştit,observatorul trebuie să
analizeze cu
arbitrii prestaţia acestora. Analiza nu trebuie să dureze mai puţin de 10 minute, dar nici
nu trebuie să depăşească 45 de minute. In timpul discuţiei, observatorul trebuie să
menţioneze aspectele pozitive şi cele negative pe care le va trece în raportul său.
arbitrii prestaţia acestora. Analiza nu trebuie să dureze mai puţin de 10 minute, dar nici
nu trebuie să depăşească 45 de minute. In timpul discuţiei, observatorul trebuie să
menţioneze aspectele pozitive şi cele negative pe care le va trece în raportul său.
Nu este
necesar să se
comunice notele arbitrilor în timpul
acestei discuţii; este recomandabil ca
observatorul să reflecteze puţin înainte de a stabili notele finale.
(7) Observatorul trebuie:
- să stabilească priorităţile discuţiei, abordând două sau trei puncte
importante;
- să menţioneze mai întâi aspectele pozitive şi apoi ceea ce trebuie
corectat;
- să dea sfaturi
concrete (bazate pe ceea ce s-a petrecut în timpul jocului
respectiv), aceasta fiind uşor de înţeles şi măsurabil;
respectiv), aceasta fiind uşor de înţeles şi măsurabil;
- să dea posibilitatea arbitrilor să-şi spună părerea şi să-i încurajeze
să-şi analizeze
în mod critic prestaţia;
în mod critic prestaţia;
- să ofere soluţii şi alternative pentru îmbunătăţire, în colaborare cu
arbitrii.
(8) Observatorul va folosi o scală de evaluare generală
pentru a indica prestaţia arbitrilor
ca foarte slabă, slabă, satisfăcătoare, bună, foarte bună sau excelentă. în evaluarea
generală se vor lua în calcul următoarele:
ca foarte slabă, slabă, satisfăcătoare, bună, foarte bună sau excelentă. în evaluarea
generală se vor lua în calcul următoarele:
- gradul de dificultate al jocului;
- aplicarea
şi interpretarea Legilor jocului, controlul,
aprecierea tactică şi
conducerea jocului;
conducerea jocului;
- controlul disciplinar şi conducerea jucătorilor / oficialilor echipelor;
- personalitatea;
- pregătirea fizică, plasamentul şi mişcarea în teren
- colaborarea cu arbitrii asistenţi şi cu al patrulea oficial;
CAP.VI.
DREPTURILE SI ÎNDATORIRILE OBSERVATORILOR OFICIALI
Art.19. (1) Observatorii oficiali au următoarele drepturi:
- sa fie delegaţi pentru observarea jocurilor, de
către AJF, în funcţie de necesităţile
concrete ale competiţiilor pe care le organizează A.J.F. Arges;
- sa primească pentru fiecare joc la care au oficiat, în numerar sumele reprezentând indemnizaţia de
observare, si contravaloarea transportului, în
funcţie de categoria din care face parte jocul şi normele financiare
aprobate de AJF Arges;
- sa
participe la activităţile organizate cu observatorii de către A.J.F.Arges.
(2) Observatorii
oficiali au următoarele indatoriri:
- să
supravegheze şi să aplice întocmai Regulamentul de organizare a activităţii
fotbalistice (ROAF), precum si deciziile A.J.F. Arges privind organizarea si
desfăşurarea competiţiilor oficiale organozate de aceasta;
fotbalistice (ROAF), precum si deciziile A.J.F. Arges privind organizarea si
desfăşurarea competiţiilor oficiale organozate de aceasta;
- să dovedească corectitudine si obiectivitate in observarea meciurilor de
fotbal;
- să
respingă orice încercare de influenţă sau corupţie si sa sesizeze în scris
forul
care l-a delegat, în cazul producerii unor astfel de fapte;
care l-a delegat, în cazul producerii unor astfel de fapte;
- să
completeze rapoartele de observare detaliat si cu claritate, semnalând orice
eveniment in legătura cu desfăşurarea jocului, si sa le înainteze, in termen
regulamentar , forului care i-a delegat;
eveniment in legătura cu desfăşurarea jocului, si sa le înainteze, in termen
regulamentar , forului care i-a delegat;
- să
participe pe cheltuiala proprie la activităţile organizate cu observatorii de
către sau AJF Arges.
către sau AJF Arges.
- să aibă o comportare ireproşabilă şi să contribuie prin exemplul personal
la
protejarea prestigiului activităţii fotbalistice.
protejarea prestigiului activităţii fotbalistice.
CAP. VII. CONTROLUL ŞI EVALUAREA ACTIVITĂŢII OBSERVATORILOR
Art.20.
Controlul şi evaluarea activităţii observatorilor oficiali se exercită de către
Consiliul Director al AJF Arges.
Art.21.
Neîndeplinirea corespunzătoare sau încălcarea obligaţiilor de observator
oficial
pot conduce la reţinerea de la delegări sau la
excluderea din corpul de observatori.
(1) Reţinerea
de la delegări consta în nedelegarea ca observator pentru 1-12
etape.
Reţinerea de
la delegări poate interveni
în următoarele cazuri, enumerate cu
titlu
exemplificativ:
a) Acceptarea
unor abateri de la prevederile regulamentare privind starea terenului de joc
si a instalaţiilor stadionului precum si neconsemnarea acestora in raportul de observare se
sancţionează cu reţinere de la delegări pentru 1 - 2 etape.
si a instalaţiilor stadionului precum si neconsemnarea acestora in raportul de observare se
sancţionează cu reţinere de la delegări pentru 1 - 2 etape.
b)
Nerespectarea dispoziţiilor privind
accesul la vestiare a persoanelor neautorizate se
sancţionează cu reţinere de la delegări 1 - 3 etape.
sancţionează cu reţinere de la delegări 1 - 3 etape.
c) întocmirea
incompleta sau cu date eronate a raportului de observare, se sancţionează
cu reţinere de la delegări pentru 2-6 etape.
cu reţinere de la delegări pentru 2-6 etape.
d) Omisiunea înştiinţării în
timp util a
forului care 1-a
delegat cu privire
la
indisponibilitatea sa , pentru a se putea lua masuri de inlocuire, se sancţionează cu
reţinere de la delegări pentru 4-8 etape.
indisponibilitatea sa , pentru a se putea lua masuri de inlocuire, se sancţionează cu
reţinere de la delegări pentru 4-8 etape.
e) Prezentarea cu
intarziere la stadion,
după termenul regulamentar
ori părăsirea
stadionului înainte de terminarea jocului se sancţionează cu reţinerea de la delegări pentru
4-8 etape.
stadionului înainte de terminarea jocului se sancţionează cu reţinerea de la delegări pentru
4-8 etape.
f)
Nepredarea sau neexpedierea
raportului de observare si a celorlalte
documente întocmite după terminarea misiunii la organele
competente, în termen regulamentar, se sancţionează cu reţinere de la delegări
pentru 2-4 etape.
g)
Neprezentarea la jocurile la care au
fost delegaţi se sancţionează cu
reţinere de la delegări pentru 8-10
etape.
h) Neprezentarea la convocarea comisiilor de
specialitate pentru a fi audiaţi în legătură cu
jocul la care au fost delegaţi se sancţionează cu
reţinere de la delegări pentru 2-4 etape.
i)
Neîndeplinrea atribuţiilor care
le revin in
cazul producerii unor
incidente se
sancţionează cu reţinere de la delegări pentru 4-8
etape.
j)
întocmirea incompleta sau
greşita a raportului de observare
fapt ce a produs
sancţionarea sau nesancţionarea unor echipe,
cluburi, asociaţii, jucători sau oficiali din
cadrul acestora se sancţionează cu reţinere de la
delegări pentru 8-12 etape.
(2) Excluderea din corpul de observatori constă în
încetarea calităţii de observator şi
radierea din corpul de observatori şi poate
interveni în următoarele cazuri:
a) prezentarea sub influenţa băuturilor alcoolice sau în stare de ebrietate la
jocul la care
au fost delegaţi;
au fost delegaţi;
b) încasarea
unor sume necuvenite, solicitarea sau acceptarea de avantaje materiale din
partea echipelor respective sau a altor persoane interesate;
partea echipelor respective sau a altor persoane interesate;
c) modificarea intenţionată a documentelor de plata in scopul incasarii unui
barem
necuvenit;
necuvenit;
d) reţinerea de la delegări pentru mai mult de 10 etape în acelaşi an
competiţional;
e) sancţionarea
cu suspendare a observatorului printr-o hotărâre definitivă şi irevocabilă
luată de instanţa disciplinară competentă;
luată de instanţa disciplinară competentă;
f) condamnarea observatorului la o pedeapsă penală printr-o hotărâre
judecătorească
definitivă şi irevocabilă, ori declararea acestuia personna non grata;
definitivă şi irevocabilă, ori declararea acestuia personna non grata;
g) excluderea
din activitatea fotbalistică pentru alte abateri prevăzute de Regulamentul
Disciplinar.
Disciplinar.
Art.22.
Abaterile disciplinare săvârşite
de observatorii oficiali
se judecă potrivit procedurilor prevăzute de
Statutele şi Regulamentele disciplinare ale AJF. Arges.
Art.23.
In cazul în care observatorii oficiali îşi îndeplinesc necorespunzător
atribuţiile, AJF Arges poate proceda la reţinerea lor de la
delegări sau la excluderea din corpul de observatori.Competenţa aparţine Consiliului Director al AJF Arges.la sesizarea
Preşedintelui A.J.F. Arges, sau a Preşedintelui Comisiei Judeţene a Arbitrilor.
CAP.VIII. ÎNCETAREA ACTIVITĂŢII
Art.24. (1) Activitatea
observatorilor oficiali inceteaza in următoarele cazuri:
- dacă devin inapţi medical;
- la împlinirea vârstei de 70 de ani;
- dacă se retrag din activitatea de observator;
- dacă sunt excluşi din corpul de observatori oficiali;
- dacă nu mai sunt cuprinşi în corpul de observatori, componenţa numerică şi
nominală a acestuia fiind aprobată anual, în funcţie de necesităţile concrete ale
fiecărei categorii competiţionale.
nominală a acestuia fiind aprobată anual, în funcţie de necesităţile concrete ale
fiecărei categorii competiţionale.
CAP.IX. DISPOZIŢII
FINALE
Art.25. Orice probleme in legătura cu activitatea
observatorilor oficiali şi neprevăzute în acest regulament se vor soluţiona de
către Consiliul Director al A.J.F. Arges.
Art.26. Prezentul regulament a
fost adoptat si aprobat de Comitetul Executiv al AJF Arges şi intră in vigoare incepand cu
sezonul competitional 2009/ 2010.
Presedinte AJF Arges Presedinte
CJA Arges
Corneliu SORESCU
Mihail GHIBERDEL
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu